Social media en gamen
Toename problematisch gebruik
Het is logisch dat tijdens de lockdowns de beeldschermtijd hoger was dan daarvoor. Onderwijs, sociale contacten en vrijetijdsbesteding verliepen voor een belangrijk deel online. Voor deze monitor hebben we het problematisch gebruik van social media en games gemeten onder 13-16 jarigen. Dit gebeurde aan de hand van 8 vragen die samen een inschatting geven van het risico op dwangmatig omgaan met social media of games (risico op ‘verslaving’). Uit deze meting blijkt dat het problematisch gebruik is toegenomen: na een daling sinds 2015, zien we nu weer een stijging. Bij gamen betreft het problematisch gebruik vooral de jongens, bij social media vooral de meiden.
Problematisch gebruik van social media/games
Klik hier voor de digitoegankelijke resultaten problematisch gebruik van social media/games in Excel
Sexting: geen toename, wel zorg
Het aantal jongeren dat invult in het voorgaande halfjaar wel eens een naaktfoto of seksfilmpje van zichzelf te hebben verstuurd, is laag (3%). Dit percentage is niet veranderd sinds 2019. Toch is er reden tot zorg, omdat deze kleine groep een veel groter risico heeft op psychosociale problemen, somberheid en suïcide-gedachten.