Welbevinden

%

pest zelf weleens andere kinderen

%

heeft verhoogde kans op psychosociale problemen

%

is meestal weerbaar

%

heeft ouders die zich zorgen maken over faalangst

Welbevinden

Om te kunnen leren en talenten te ontwikkelen, is het van belang dat leerlingen zich prettig voelen op school. En dat zij weerbaar zijn. De houding en vaardigheden van de leerkrachten zijn hierin sterk bepalend. Zorg als team dat de leerkrachten samen positief pedagogisch handelen. Dat zij een ondersteunende houding hebben en voorbeeldgedrag laten zien. Implementeer een schoolbrede aanpak die past bij de gezamenlijke visie: wat vindt úw school belangrijk als het gaat om het welbevinden van de leerlingen? Ook een goed signaleringssysteem hoort daarbij, zodat kwetsbare leerlingen op tijd de juiste ondersteuning krijgen.



Pascha Vink (directeur Openbare Basisschool de Molenwerf, Tiel):

“Als team hebben we een duidelijke visie met betrekking tot het welbevinden van kinderen: iedereen is uniek en we geloven in de kracht van ieder kind. Vanuit deze visie zijn we gestart met het programma de ‘Vreedzame School’. Leerlingen krijgen wekelijks een les ‘Vreedzame School’ en leerkrachten worden hierin getraind. Het betekent onder meer oefenen hoe je op een goede manier conflicten kunt oplossen. Komt de leerling er zelf niet uit, dan krijgt die hulp van een leerling-mediator. Zo leren kinderen om op een positieve manier weerbaar te zijn, hun eigen grenzen te bewaken en de grenzen van anderen te respecteren.”

Heeft u vragen? Of wilt u werken aan een thema?

Bekijk de website Gezonde School Gelderland-Zuid eens, of neem contact op met uw Adviseur Gezonde School. Hij/zij kan advies geven en u ondersteunen op alle gezondheidsthema’s. Bekijk ook onze menukaart ‘Welbevinden’.